Thursday, June 23, 2011

ليه نتعلم

ليه نتعلم ؟ سؤال سئلتوا لنفسي كتير اوي خصوصا وانا قاعد بذاكر بس الحقيقه طول الفتره اللي فاتت مكنتش بالاقي إجابه مقنعه علشان كل الإجابات بتتلخص فإني بتعلم علشان ابقي حاجه مهمه في البلد و اطورها و افيد المجال اللي هتخصص فيه بس الحقيقه ان مفيش حاجه من الكلام ده بتنطبق عليا لان أنا كنت بتعلم علشان العائله قالوا لي اني لازم اتعلم فأنا بتعلم علشان ارضيهم و هخش جامعه و اتخرج علشان الاقي وظيفه محترمه علشان اتجوز فالحصيله من الليله ديه كلها اني بتعلم علشان اتجوز بس بعد الثوره اكتشف ان فيه حاجه اسمها مصر و لازم اتعلم علشان افيدها و احسنها و ان انا مسؤول قدام نفسي و قدام البلد علشان افيدها بس في المقابل لازم البلد كمان تصرف عليا و توفر ليا تعليم كويس بس المشكله ان مفيش ولا تعليم عدل ولا يحزنون و المصيبه الأنقح من كده ان انا طالب في التعليم المصري طالع الصف الثالث الإعدادي و بقالي حوالي 8 سنين بدرس لغه عربيه و مع ذلك ساعة الاستفتاء علي التعديلات الدستورية لما جيت اقرأ الدستور مفهمتش منه اي حاجه و ده لأن مناهج اللغه العربيه مفيهاش اي حاجه عن المصطلحات السياسيه ونفهم من كده ان اللي حط المنهج مكنش عايزنا نشارك في السياسه و الغريب كمان اني اكتشفت اني معرفش ايه هو الدستور ده اصلا و ده لأن في منهج الدراسات الاجتماعيه اللي قعدت احفظ فيها 5سنين مفيش حاجه توضح ايه هو الدستور و ده بيأكد ان التعليم عندنا منفصل و بعيد كل البعد عن الحياه العمليه و الواقع و ده السبب الاساسي في البطاله لأن خريجين التعليم المصري معندهمش اي فكره عن الشغل بيتعمل إزاي فصاحب الشغل بيبقي قدامه اختيارين انه يشغل خريج التعليم المصري و يصبر حوالي سنه عقبال ميتعلم الشغل او يجيب خريج التعليم الاجنبي و الجامعات الخاصه و في خلال شهر يبقي اتعلم الشغل و طبعا صاحب الشغل يختار خريج الجامعه الخاصه و ده كان عرض لجزء لا يتجزء من مشكلة التعليم في مصر .
                            كريم حسن

No comments:

Post a Comment