Thursday, December 1, 2011

اربط الحزام


انا الاول كنت هكتب الموضوع عن ليه مصر مش تونس , وان انا عرفت شوية فروق بين مصر وتون ممكن تكون السبب في الفرق اللي حصل بين الثورتين , زي مثلا تعداد السكان وان هما عددهم 12 مليون , و في سبب مهم جدا لاقيته و هو التعليم فالتعليم في تونس من اكثر النظم التعليمية تقدما  ومن اسباب كده ان التعليم مخصص ليه حوالي 22% من ميزانية تونس كلها اما في مصر فإحنا بنصرف علي التعليم 2% من ميزانية الدولة , مع العلم ان الناتج القومي لتونس اكثر من الناتج القومي لمصر بكثير . ديه كانت المعلومات اللي انا وصلتلها بسهولة لما حبيت بقي اعرف تفاصيل اكثر جبت تقرير التعليم في تونس من موقع وزارة التربية التونسيه وكان واضح وفي كل النسب وكل حاجة , اما بالنسبة لوزارة التربيه والتعليم المصريه فالحقيقة انا ملقيتش غير ارقام الطلبة والمدرسين المدارس والفصول بس وغير كدة لا شئ وكمان الحاجات ده مش محطوطة علي مستوي الجمهورية كلها إنما محطوطة كل محافظه لواحدها . المهم علشان مطولش عليكوا موصلتش للمادة الكافية اني اكتب موضوع حتي عرفت انها ممكن تكون في مركز التعبئة والاحصاء ولكن لقيت اني كنت لازم اروح اشتريها الخلاصة بقي من كل الكلام ده ان انا شايف واؤمن التعلم ده قضيه قوميه ولازم يكون هو الهدف الاول في الفترة الجاية فليه منعملش زي عبدالناصر عد النكسة لما استخدم فلوس الدولة كلها لإعادة بناء الجيش وده كان ساعتها هو الهدف وما إن الهدف دلوقتي هو التعليم يبقي نعمل زي ما عمل ونضخ الفلوس في التعليم وهات وزير عنده رؤيه للنظام التعليمي في خلال سنتين يبقي عندنا نظام تعليمي متطور وقوي واي نهضة لازم تبداء بالتعليم  و انا شايف اننا لو عملنا التجربه ديه في كل مجال من المجلالت البايظه اوي هنبقي دوله عظمة في اقل من 10 سنين وفي الاخر الله , الوطن , التعليم .

No comments:

Post a Comment