Wednesday, September 14, 2011

إرضي بقليلك


طول عمري نفسي افهم القناعه بالظروف اللي المصريين عايشين بيها و حتي اللي انا كنت عايش بيها و ملقتش تفسير للموضوع ده غير كلمة "إرضي بقليلك"  كلمه ديه مبدأ مشيعليه ناس كتير و للأسف كلهم عاشوا مش مبسوطين و تعساء علشان محدش فيهم بيطلب اللي هو عايزه وبيقطنع باللي بياخده مهما كان قليل و مبيجبلوش حتي ابسط حقوقه و علشان في ناس من حوالي 60 سنه في ناس فهموا الموضوع ده واستخدموا الموضوع ده علشان ياخدوا من المصري ابسط حقوقه و يقمعوه و طبعا في ناس عرفوا يستخدموا ده في خدمة البلد من وجهة نظرهم انما في ناس اللي عملوه ميخدمش البلد ولا اي حد من اي وجهة نظر غير نفسهم زي مبارك ورجالته و في ناس استغلوا ده علشان يسرقوا عرق المصري زي رب عمل يشغل الموظف بتاعه بال18 ساعه في اليوم و يديلوا 100 جنيه مثلا او مدرس يشرح للطلبه ميشرحش للطلبه غير نص الدرس علشان ياخدوا معاه درس و اللي ميخدش معاه ويسألوا مشرحتش الباقي ليه يقولوا كويس ان انا بشرحلك اصلا ولو مش عاجبك خد درس او موظف بياخد رشوه علشان يديك حقك وانت ساكت و ... و ..... و .... ولو علي الامثله مش هتخلص بس علي فكره اللي بيرضي بقليلوا دايما بيبقي مذلول بالقليل اللي خدوا لكن انا خلاص مش هرضي بقليلي تاني و هاخد حقي كامل و هعمل اللي عليا كامل كمان و علي فكره اللي بيرضي بقليلوا ده دايما غلبان و ضعيف ومذلول والمصري مش كده ولا عمره ما كان كده ممكن يكون في فتره ضعف و سكت علي حقه لكنه في الاخر بيثور علي الظلم و بياخد حقه كامل و علي فكره احنا خلاص اعلمنا نتكلم إزاي ومش هنسكت تاني و لو حد حاول يظلمنا تاني هنوريه احنا بنتكلم إزاي و اكتر من الكلام كمان و لكم في مبارك عبره .

No comments:

Post a Comment